Com treballaria les emocions a l'aula?
Tot i que les emocions juguen un paper
molt important en les nostres vides, durant molts anys, la societat i l’escola
no les han tingut en compte. Més aviat, han estat considerades quelcom negatiu
i que molestava, quelcom que havia que controlar i reprimir.
Però, com diu Maturana “les emocions
fonamenten tot el que fem i tot el que pensem” i per tant, és necessari que en
lloc de negarles i reprimir-les, les eduquem.
Treballar les emocions a l’escola és
poder i saber intervenir per aconseguir un bon clima a l’aula que afavoreixi el
fet educatiu, la convivència i l’aprenentatge dels infants.
La manera com nosaltres intervenim en
les situacions problemàtiques, la manera com ens adreçem els infants i com
nosaltres som capaços de posar nom a les emocions que els ells senten,
donant-los suport i fent-los costat, i donant-los les eines per a identificar
ells mateixos les seves emocions és molt important.
Segurament al llarg de la jornada
escolar treballarem la intel·ligència emocional amb els infants però tot i això,
és necessari, sobretot en aquesta etapa de la infància quan es modela la base
dels hàbits emocionals i socials, incidir en el treball de les emocions i els
sentiments a l’aula.
A través dels tallers amb contes, és
una bona manera que aprenguin a reconèixer les emocions del altres, desenvolupar
la seva capacitat d’empatia i descobrir les emocions que ells senten. A més,
suposa una forma d’introduir als infants a l’increíble món de la fantasía i la
imaginació, de la lectura i l’escriptura.
Per exemple, amb el conte ¡Soy un
Dragón! (Goossens, Robberecht, 2003) podríem treballar la furia, la ira i la
ràbia. El seu protagonista és un nen que s’enfada i sent aquestes emocions i a
mesura que aquests sentiments aumenten es va convertint en un dragó que ho
destrueix tot per on passa. En un temps, el dragó es va tranquil·litzant i,
plorant, va treient tota la furia fins a que torna a convertir-se un altre cop
en nen.
A través del conte, es genera un debat
i un diàleg entre els infants. Els mestre guia el debat fent-los preguntes com:
quan ens enfadam?, què fem quan ens enfadem?, què podem fer per solucionar
l’empipament?, etc.
Es tracta que comprenguin que tots ens
transformem en dragó en certes ocasions i que entre tots arribem a trobar
formes de lliurar-nos d’aquesta emoció que pot arribar a ser tan destructiva.
Un cop hem reflexionat sobre el conte,
mirant-nos en el mirall possarem diferents expressions facials i les tractarem
d’identificar i diferenciar, la mestra podrà realitzar diferents fotografies. Després,
els infants les intentaran dibuixar.
La pretensió d’aquesta activitat és que
cada infant confeccioni un llibre individual d’emocions amb fotografies,
dibuixos i transcripcions de la conversada sorgida de la posada en comú. També,
elaborarem un llibre grupal sobre les nostres emocions i les seves
manifestacions on cada infant podrà dibuixar, com a tècnica d’autocontrol i
autoconsciència, quan senti una determinada emoció d’una forma molt intensa.
El relat del conte es pot realitzar de
forma preventiva i també, per a tractar possibles situacions conflictes que es
donin a l’aula. A més, el taller de contes pot donar lloc a altres activitats
com per exemple, la representació.
En una altra sessió, entre tots els
infants i amb ajuda del mestre/a, el conte es podria reescriure, inventant-se
una nova situació conflictiva i una nova forma de resoldre el conflicte i, es
podria arribar a representar una petita obra teatral.
Els continguts que es treballen amb
aquesta activitat són:
- Consciència emocional: autoobservació i
reconeixement de les emocions (les pròpies i les dels altres), comprensió de
les causes i les conseqüències de les emocions, el llenguatge de les emocions i
l'expressió no verbal de les emocions.
- Control emocional: maneig de les emocions,
prevenció dels efectes negatius de les emocions, desenvolupament de les
emocions positives, tolerància a la frustració, autocontrol de la impulsivitat,
estratègies de control emocional.
- Consciència personal: autoconcepte, autoestima,
autoconfiança i autoaceptació.
- Habilitats socioemocionals: clima social, treball
en grup i resolució de conflictes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada