He trobat un programa de Redes, d'Eduard Punset, on entrevista a Linda Lantieri, experta en aprenentatge socioemocional i a Mark Greenberg, psicòleg del Penn State’s College de Salud i Desenvolupament Humans. Durant el transcurs del programa, també apareixen dieferents moments d'una conferència que va celebrar-se a Washington anomenada Educando a los ciudadanos del mundo para el siglo XXI.
M'ha semblat interessant perquè tracten la necessitat d'ensenyar als infants des de petits estratègies d'autoregulació i autocontrol de les emocions com a garantía per a aconseguir un millor aprenentatge i rendiment a les nostres escoles i aconseguir formar ciutadans compasius i empàtics amb la resta de persones.
És evident que el nostre estat emocional, influeix en certs factors que actuen de forma decisiva per a un bon aprenentatge com l'atenció, la memòria, la comprensió... Per aquest motiu no podem obviar el paper destacat que juguen les emocions en el nostre dia a dia a l'aula, sent necessari educar emocionalment als infants per a què puguin expressar i manifestar les seves emocions de forma adequada, prenent progressivament consciència de si mateixos.
M'agradaria transcriure algunes de les idees interessants que ens transmeten els autors citats anteriorment en aquest programa:
M'agradaria transcriure algunes de les idees interessants que ens transmeten els autors citats anteriorment en aquest programa:
- Entre els components de la inteligència emocional està la conciència d'un mateix, el control de les emocions, la relació amb els altres i la capacitat per a prendre bones decisions.
- És important ajudar a les persones a que entrenin voluntariament la seva ment, ja sigui mitjançant alguna cosa com la meditació, o bé a través d'allò que anomenam "el racó de la pau" a les aules, un lloc en el qual els infants puguin estar en calma, apaivagar la ment i començar a centrar l'atenció.
- Una de les estratègies que podem utilitzar quan un infant està alterat és la "técnica de la tortuga". Podem començar a aplicar-la sobre els 3 o 4 anys, contant l'història d'una petita tortuga. La tortuga té molts problemes per a dur-se bé amb els seus amics, té problemes de disciplina a classe, i a vegades es posa molt nerviosa per alguna cosa que li diu la seva mare o el seu professor. Però, apren a ficar-se dins la seva closca i a respirar profundamente i a calmar-se. Després, la tortuga diu com es sent.
- Quan s'ensenya als infants habilitats per a calmar-se, i se'ls ensenya com identificar els seus sentiments, però també com parlar adequadament sobre com es senten, milloren d'un mode natural les seves habilitats per a relacionar-se amb els altres, i també milloren les seves habilitats acadèmiques. El cervell no és més que un, no hi ha un cervell emocional i un altre cognitiu, i quan la capacitat de parar atenció, calmar-se i parlar aficaçment dels sentiments es combina amb el desenvolupament d'un nen, tot funciona millor.
- Molts professors s'esgoten emocionalment i acaben cremant-se. Creiem que un dels motius és que ells mateixos no aprenen moltes de les habilitats socials i emocionals que poden ajudar a crear el tipus de cultura d'aula que calmi als infants, els ensenyi a portar-se bé entre si i a ser més compasius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada